woensdag 16 april 2008

Merger arbitrage: Update

Op mijn andere blog heb ik zojuist een post geplaatst met bovenstaande titel, waarbij ik wat mogelijke overnames heb besproken waarin ik posities heb. Een ervan is Corporate Express en ik kon niet nalaten over deze overname wat uitgebreider te schrijven. De volledige post kan hier gelezen worden, maar het stuk dat specifiek over CE ging staat hieronder:

Op dit moment hebben we naast het belang in First Charter en Randstad / Vedior ook nog een belang in Corporate Express. Deze positie begint behoorlijk te frustreren, daar het erop lijkt dat geen van beide partijen bereid is om de situatie open te breken. Hiermee komt er dus vertraging in het moment dat deze overname afgerond zal worden. Staples handhaaft naar mijn mening terecht het huidige bod. Ze hebben al meerdere keren aangegeven graag met CE om de tafel te gaan zitten, en natuurlijk zullen ze bereid zijn tot een hoger bod. Ze weten ook wel dat een bod redelijk moet zijn, maar niet excessief. Het alternatief is immers voor CE een zeer waarschijnlijke teruggang naar een range voor de aandelenkoers rondom de 5 Euro. Staples weet dat heel goed, maar aandeelhouders, en wellicht het management van CE, schijnen dat graag te willen vergeten.

Het bittere feit voor het management van CE is waarschijnlijk dat Staples hen helemaal niet nodig heeft. De Australische activiteiten zijn onderdeel van een beursgenoteerde onderneming, terwijl de Verenigde Staten en Canada prima door Staples zelf kunnen worden geïntegreerd. Blijft dus over Europa en Printing Systems. Voor Europa zullen ze vast een goed en getalenteerd management team kunnen samenstellen, terwijl Printing Systems niet tot de kern activiteiten behoort en afgestoten kan worden. Vandaag werd bekend dat CE zelf hiermee al een begin heeft gemaakt.

Hiermee wil ik niet zeggen geen vertrouwen te hebben in het talent en de motivatie van de heer Ventress en zijn team. Ik denk alleen dat het niet meer relevant is. De propositie voor de aandeelhouders van CE van een overname door Staples is gewoon veel beter dan de onzekerheid over het slagen van een nieuwe strategische visie. Het heeft derhalve geen zin om de hakken in het zand te zetten en wellicht in een later stadium buiten spel gezet te worden. Meewerken aan een overname met een mooi eindbod geeft het management de mogelijkheid actief deelnemer in het spel te zijn, en wellicht later het toneel met opgeheven hoofd te verlaten. Bij een geslaagde vijandige overname of een zelfstandig uitgevoerde strategie die in zwaar weer terecht komt, zou dit wel eens wat moeilijker kunnen worden.

Geen opmerkingen: