donderdag 21 februari 2008

Mijn positie in dit fonds (2)

Een aantal weken heb ik al vermeld dat ik een positie in CE had in de vorm van een call spread Jun'08 6-7, waarbij ik dus call-opties heb gekocht met een uitoefenprijs van 6 en call-opties heb verkocht met een uitoefprijs van 7, voor een netto aankooprijs van 16 cent en een maximale opbrengst van 1 Euro. Wie het interesseert kan het hier nog eens nalezen.
We zitten nu echter in een hele andere, en uiterst prettige situatie, waarbij het door velen gehoopte (en door mij niet verwachte) bod is gedaan. In een nieuwe situatie hoort ook een nieuwe beoordeling van de mogelijkheden. Ik heb al geschreven dat ik denk dat het bod van 7.25 Euro niet overtuigend is, puur gedaan om nog een beter bod te kunnen doen, hetgeen het management dan voor de vorm kan steunen. De markt was hierover ook erg eensgezind, gezien het feit dat de koers snel tot boven de 7.60 Euro steeg en nog steeds langzaam doorstijgt. Wat zou dan wel een overtuigende overname prijs zijn?

Het is natuurlijk onmogelijk met zekerheid te bepalen hoe dit spel eindigt. Het mooiste zou zijn als een derde partij zich meldt, waarmee de prijs flink opgedreven kan worden, maar ik denk dat dit niet voor de hand ligt. Ik vermoed dat zowel OfficeMax als Office Depot aandelen zouden moeten uitgeven om een bod te financieren en ik denk ook niet dat CE aandeelhouders zitten te wachten op een bod (gedeeltelijk) in aandelen. Een overname vanuit een andere hoek zou mij zeer verbazen en ook van anderen heb ik hierover nog geen speculaties aangetroffen.

Staples heeft wellicht gekozen voor een laag bod, om vooral aandeelhouders niet het idee te geven dat het schip met goud nu binnenvaart, maar toch nog een mogelijkheid te openen tot een behoorlijke verhoging. Hierbij denk ik dan aan een eindbod van ergens tussen de 8 en 9 Euro, al dan niet via een tussenbod. In mijn ogen is dit ook een redelijk range.
Op eigen kracht, met nog steeds overname speculatie in de prijs, zaten we inmiddels op ongeveer 5.50 Euro per aandeel, terwijl ik al berekend had dat een prijs per aandeel van 11 Euro enorm veel optimisme voor de toekomst zou bevatten. Het lijkt mij niet onredelijk als aandeelhouders en Staples dit verschil delen. Aandeelhouders kunnen dan nu een flink stuk realiseren, en Staples is veel beter gepositioneerd om de rest te realiseren. Door het bod met 1- 1.50 Euro te verhogen komen we mooi in de range terecht. Ik denk dat bij een eis van meer dan 9 Euro per aandeel, CE aandeelhouders hun kaarten zullen overspelen en ze door Staples veel succes gewenst zullen worden bij het uitvoeren van de stand alone strategie. Wellicht laat Staples dan ook wel subtiel weten de bespaarde miljoenen prima te kunnen aanwenden om de concurrentie het leven zuur te maken, bijvoorbeeld in de Amerikaanse markt...

Er dus vanuitgaande dat het bod verhoogd zal worden, maar het maximum onder de 9 ligt, ben ik weer bij een call-spread uitgekomen. De bestaande positie laat ik mooi lopen tot die iets dichter tegen de maximale opbrengst van 1 Euro aankomt. Ik heb daaraan gisteren een nieuwe positie toegevoegd van een gekochte call-optie met uitoefenprijs 7.60 en een verkochte call-optie met uitoefenprijs 8.80, wederom voor Juni'08. Maart had wellicht ook gekund, maar ik wilde geen risco lopen dat de opties eerder afliepen dan dat de overname afgerond is. Voor deze spread betaalde ik netto 45 cent, waarbij de maximale opbrengst 1.20 is, en ik winstgevend ben vanaf een overname prijs van 8.05 (alles exclusief transactiekosten). Bij een overname prijs van 8.50 zou ik derhalve zeer tevreden zijn.

Geen opmerkingen: